Communicatiebeleid

Rabobank Pensioenfonds staat voor begrijpelijke communicatie. Daarmee willen we zoveel mogelijk deelnemers bereiken en hun pensioenbewustzijn vergroten. Op die manier kunt u als deelnemer regie nemen over uw eigen pensioen. Wij vinden het belangrijk dat u weet welke mogelijkheden en verantwoordelijkheden u heeft. En wat er op dit moment met uw geld voor later gebeurt.

In onze communicatie helpen we u daarom bij het antwoord op de vragen:

  • Wat voor pensioenregeling heb ik?
  • Hoeveel pensioen krijg ik later?
  • Wanneer moet ik in actie komen?
  • Wat gebeurt er met mijn pensioengeld?

We willen dat onze communicatie aansluit bij de belangstelling en wensen van deelnemers in verschillende levensfases. We communiceren op momenten die relevant zijn en informeren zoveel mogelijk gelaagd. Het pensioenfonds communiceert helder en is realistisch over verwachtingen.

Communicatie-aanpak

Elke 3 jaar stellen we een communicatiebeleidsplan op. Hierin beschrijven we de missie, visie en strategie van Rabobank Pensioenfonds op de communicatie met zijn deelnemers en andere belanghebbenden.

Communicatieplan

Het overkoepelende doel van onze communicatie is het pensioenbewustzijn vergroten. En daarbij u en zoveel mogelijk andere deelnemers bereiken. Dit strategische doel is vertaald naar de volgende communicatiedoelstellingen:

  • U kent de gevolgen van de financiĆ«le situatie van het fonds voor uw pensioen.
  • U kent de gevolgen van de financiĆ«le situatie van het fonds voor uw pensioen.
  • U heeft inzicht in uw pensioen bij Rabobank Pensioenfonds.
  • U komt in actie wanneer dat nodig is.
  • U heeft vertrouwen in Rabobank Pensioenfonds.

Elk jaar stellen we een communicatiejaarplan op waarin we het communicatiebeleid vertalen naar concrete activiteiten die gericht zijn op het realiseren van de communicatiedoelstellingen.

Onze communicatie heeft 3 doelen

Wij willen met onze communicatie:

  1. Pensioenbewustzijn vergroten: u bent op de hoogte van pensioenontwikkelingen en weet wat u zelf kunt doen voor uw pensioen.
  2. Handelingsperspectief bieden: wij informeren u persoonlijk over uw pensioen. En stellen u in staat er iets aan te doen als dat nodig is.
  3. Servicegerichtheid vergroten: verder digitaliseren en personaliseren van informatie door uit te gaan van uw informatiebehoeften.
Wij hebben 3 speerpunten benoemd voor onze communicatie

In 2024 gaat het om deze 3 speerpunten.

  1. Deelnemersbeleving: we geven inzicht in de pensioenregeling en betrekken u bij uw pensioen. We laten u weten welke keuzes u heeft en wanneer u in actie kan of moet komen.
  2. Wet toekomst pensioenen: we informeren u over de landelijke ontwikkelingen, de ontwikkelingen rondom een nieuwe pensioenregeling onder de Wtp bij Rabobank Pensioenfonds en wat dat voor u betekent.
  3. Duurzaam en verantwoord pensioen: we laten zien wat de invloed van het pensioenfonds is op het actief verduurzamen van de samenleving.

In 2024, maar ook in de jaren daarna is de communicatie over het nieuwe pensioenstelsel en de toekomstige pensioenregeling een van de belangrijkste onderwerpen. We vertalen de landelijke ontwikkelingen naar communicatie voor u. U kunt straks meer keuzes maken. Daar helpen wij u zo goed mogelijk bij. Verder leggen we uit waarom het pensioenstelsel gaat veranderen. En betrekken we u bij de afwegingen die de werkgever, vakorganisaties en Rabobank Pensioenfonds maken. Dit doen we met verschillende middelen en op een begrijpelijke manier.

Wanneer ontvangt u informatie van Rabobank Pensioenfonds?

We hebben het voor u in een handig overzicht gezet.

Overzicht communicatiemomenten (pdf)

Feedback
Chat